torsdag 3. oktober 2013

Hjemmelaget eplesyltetøy

Vi har noen store epletrær i hagen. Min mann har heldigvis veldig grønne fingre, jeg har definitivt ikke grønne fingre. I år bestemte jeg at jeg skulle prøve meg på å lage eplesyltetøy. Min mann laget eplesaft, rimelig mye av det. Han hadde fått tak i en ekstra stor presse og presset epler til den store gullmedalje.

Så skulle jeg sette igang med eplesyltetøy. Jeg har aldri laget det, og jeg er heller ikke noen stor kokk. Jeg er liker best å ha helt nøyaktige oppskrifter, men jeg fant ikke helt på eplesyltetøy. Så jeg tok det litt på sparket, uvanlig for meg.

Først tok jeg en haug med epler. Det var litt forskjellige sorter for min mann elsker å eksperimentere med poding av epletrær bl.a. Så jeg skrellet dem og la dem i vann. Jeg hadde muligens misforstått litt på de oppskriftene jeg brukte som inspirasjon for jeg hadde sukker i helt fra begynnelsen.
Så lot jeg det sakte koke opp. Etter at eplene ble helt møre slik at jeg enkelt med en tresleiv kunne knuse dem, tok jeg pannen av platen. Jeg brukte en dyp skje til å ta av så mye vann jeg kunne. Jeg burde kanskje ha silt av vannet, men jeg ville ikke ha det for tørt heller.

Så tok jeg oppi mer sukker og kanel. Jeg tok en stavmikser og rørte det hele godt sammen. Så smakte jeg på det og la til litt ekstra sukker og kanel, før jeg synes det var helt perfekt.

I ovnen stod flere gamle, vaskede syltetøy glass. Jeg hadde satt dem inn i kald ovn og satt ovnen på 100 grader.
Jeg hadde lest et eller annet sted på nettet, har ikke funnet det igjen, at man kunne lage syltetøy med lang holdbarhet ved å bruke vakuum funksjonen på syltetøyglass. Anbefalingen var at man skulle varme opp glassene til 100 grader, så tømme det varme, nylagede syltetøyet i de varme glassene. Så skulle man skru på lokket, et trykklokk. Etterhvert som syltetøyet og glasset ble kaldere, så ville det skapes vakuum og lokket ville bli hardt (slik som du får kjøpt i butikken). Fiks ferdig eplesyltetøy som holder lenge.
Jeg var litt nervøs må jeg si, men det fungerte faktisk. Anbefales!

Her er bilder fra sluttfasen:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar